sampah = diri AKU, ENGKAU DAN KAMU

Setiap kali solat pasti terduduk dan terkenang pada tong sampah yang ada di ceruk bilik. Barang yang tiada guna disitulah tempatnya. Tujuannya untuk dilupuskan dan dimusnahkan. Sampah apa yang ada nilai di sisi kita? hanya kekotoran dan mendatangkan penyakit sahaja.

aku melihat pada diri ini seketika, berkain pelekat berbaju kemeja berkopiah, aku mengkoreksi diri ini. dah bertahun aku hidup, bertahun juga dosa yang telah di hasilkan. Dosa? tempatnya diakhir nanti di neraka sama seperti sampah yang akan dimusnahkan jua. Aku sampah? kamu sampah? engkau sampah? tanya lah diri anda...muhasabah diri kembali, berapa banyak sampah (dosa) yang kita dah buat. Tempatnya pasti tempat perlupusan (neraka) Ya allah...

Alhamdulillah Rejab kembali ziarah kita lagi. cuba bilang dah berapa rejab kita temui? Adakah kita sedar yang Allah masih pungut sampah (diri kita) untuk dibersihkan di recyclekan kembali?. Kerana Allah mengerti yang kita ada potensi untuk menjadi khalifah dan daie di atas muka bumi ini.

Rejab bulan menabur benih, syabaan bulan menyiram tanaman, dan ramadhan bulan menuai hasil tanaman tadi. Namun bila dititipkan kembali berapa banyak benih yang kita semai?..ada atau tidak yang kita nak siram ? Akhirnya ramadhan kita hanya berlapar dan dahaga sahaja. Tiada ruhi bila mengamalkannya. Dihadapan kita peluang taubat, peluang muhasabah, peluang perubahan telah dihidangkan oleh Allah. Nikmat yang dikurniakan apa yang dilakukan?. maka inilah jawapannya.







~KE ARAH MAGHFIRAH , NIKMAT DICURAH ALLAH ~

0 comments: