Madrasah Islamiyah BAKSO ( M I B )

Teringin nak buat bakso, belajarlah diri ini, mana tahukan kalau sedap boleh jual jadi Khairul Azzam ( terpengaruh dengan cerita Ketika cinta bertasbih ) hehehe. barang-barangnya disediakan, daging kisar, tepung jagung, lada sulah, gula dan garam. Yang paling utama perlu ada API tiada API bakso tak masaklah hehehe.

Dalam membuat bakso bahan_bahan tadi banyak memainkan peranan. Contohnya jika tepung jagung berlebihan bakso akan menjadi keras, jika terlebih garam akan menjadi masin, terlebih gula maka bakso akan jadi manis. Yang mendapat penyakit si pemakan nanti. Dan yang paling utama ialah APInya perlu cukup jika tidak baksonya tak jadi.

Itulah TARBIYAH yang aku lalui dan pelajari setiap hari. Ilmu DAKWAH dan TARBIYAH bukan muda. Seperti buar bakso keperluan asas mesti mencukupi Mutabaah sebagai rohani, ilmu pengetahuan untuk akal, riadah untuk jasmani. Semua ini saling berkait.

Seperti bakso sekali lagi hehehe (dah jadi BAKSOfever) jika terlebih tepung, garam atau gula pasti tidak menjadi ataupun kurang enak. Unsur yang paling penting disini pula ialah API. API untuk apa? huhu. macam masak bakso juga API (tenaga) memainkan peranan yang utama. Tanpa API bakso tak kan masak. sifat API panas, mudah menghangatkan sesuatu. Tapi yang hendak difokuskan disini ialah tenaga API.

Tenaga yang mencukupi dapat menggerakkan dakwah ini dengan lancar. TENAGA ? adakah ia bermaksudkan kekuatan jasad kita? atau kita punya pengaruh ? Itu semua adalah sampingan. Tenaga disini ialah pengorbanan kita untuk membakar diri sendiri dari segi harta dan jiwa. Ini perlu dihadamkan dalam diri sendiri dan di hangatnya diberikan pada umat sekelilingnya dengan kehangatan islam.

Perlu di ketahui masak Bakso tujuannya ialah hendak beri nikmat sedap pada si pemakan. Jadi dakwah ini sebegitu. Pengorbanan yang diberikan mampu beri seseorang itu nikmat islam disamping memohon pertolongan dari Allah.

0 comments: