Cara Hidup Kau AKU dan KAMU



Semoga perlakuan kita, tabiat kita dan perangai kita berada dalam lingkungan rahmat Allah. Subhanallah beb dah lama tak tengok sesawang nie .naik bersawang dah. Tetapi tugas sebagai Khalifah Allah itu lebih utama. syahadatul Haq perlu disebarkan beb walau apa jua keadaan, walaupun di mana dimensi kita berada. Sekali lagi syukur, 


Aku mula-mula dapat pendidikan awal kat TENQUERAH ENGLISH SCHOOL memang sekolah english, pastue ke SMKA SULTAN MUHAMMAD dan akhirnya ke IPG KTHO. Pelbagai ragama dan cara yang dipertontonkan. Lain institusi lain caranya. Sekarang aku mengajar di SEKOLAH KEBANGSAAN SERI MACHAP


adoi dah macam nak ceritakan pengalaman jer..huhu...


Tertarik dengan kejadian baru-baru ini di tempat yang aku mengajar. Elemen islamik sangat banyak. Itu yang membuatkan seperti sekolah ini kurang sedikit bermasalah walaupun ada. yang paling tertarik ialah ketika nasyid Asma Ul Husna.Bukan setakat murid-murid dan guru, pak guard , mak guard, anak guard (kalo ada) turut menasyidkan bersama.Kadang-kadang sedih di tempat LATIHAN guru ..Guru tak pernah di LATIH baca asma ul Husna. Mcm mana nak biasakan diri. Subhanallah


Inilah Islam. Sebagai seorang Abdi, khalifah kita tidak boleh lari dari sistem ini. Ramai yang menganggap ilmu islam, cara hidup islam adalah untuk golongan Ustaz ustazah. Tetapi perlu di tekan bahawa Islam adalah suatu cara hidup yang wajib dilakukan oleh semua golongan dari peringkat bawahan sehinggalah atasan. 

cara hidup? pelik jer..aku dah solat, puasa, zakat, haji cukuplah islam aku kan/

NO !

itu bukan cara hidup tapi itu tuntutan dalam kehidupan sebagai muslim. jangan kita leka dan tertipu aku dah banyak solat, aku dah puasa banyak dan bla bla bla....tetapi segi pakaian, percakapan, perbuatan tidak mengambarkan kita seorang ISLAM..

Tulisan ini bagi menasihati diri sendiri mungkin tulisan ini seperti suatu yang ringan dan mungkin tiada apa2 sebarang input tapi saya nak menyatakan kat sini marilah kembali kepada 

CARA HIDUP ISLAM 
CARA HIDUP ISLAM MEMANG OSEM !!!!

Jawapannya semua dalam...

AL-Quran.....salah satu rukun iman..jika kita tidak mengikutinya maka mungkin kita tidak imaninya..kerana percaya kepada kitab ALLAH adalah wajib..







0 comments: